Fede Cortés vs. El Arcipreste de Hita
![]() |
Ei, tu! Encara no has llegit "Lo diable és al telèfon"? |
Article d'Albert Guiu a La veu de Flix
Lo diable és al telèfon és un llibre que m’ha
recordat pel seu interessant eclecticisme temàtic i formal, al “Libro
de buen amor” del Arcipreste de Hita.
Amb un joc literari ple de destresa, l’autor Fede Cortés ha
escrit una obra que fa pensar, fa somriure i fa aprendre noves maneres
de treballar els temes detectivescos
recolzades per una atmosfera
humana variada i plena de gràcia, amb personatges frescos
i vitals, interrelacionats entre ells amb una complicitat humana i
professional perfectament trenada per una mirada d’ironia i intel·ligència que
atrapa perquè tot és singular però tot és part de la nostra vida.
La mecanització freda i estúpida
d’algunes trucades telèfoniques, la
burocratització banal i jerarquitzada de
certes institucions o empreses.
Els jocs amb llengües, dialectes
i idiolectes perfectament presentat que dona un ball molt interessant i actiu als ulls lectors, a l’hora de
conéixer des de la paraula oral la forma
de ser d’alguns personatges.
La perfecta construcció i
deconstrucció constant dels fils argumentals, que es filen i es desfilen, al ritme de festa i seriositat que es van
permutant per alegria dels lectors que participem tant de festes com de la
feina dels protagonistes.
El joc de parelles estables i de pas, també ens l’ha presentat
l’autor falsetà amb un atractiu hedonista prou suggerent al mateix temps que en
cap cas escapa del ser humà.
Un món interior dut a la
literatura i que ens permet comprendre una amalgmana d’adjectius com a
escriptor prou potents per qualificar l’autor.
També trobem metaliteratura
inteligentment adaptada, el Faust de Goethe, a les exigències d’un argument ple
d’un cor orgiàstic que canta en forma de joventut a la joventut perduda o mig
perduda d’alguns personatges que juguen un talent guanyat en la vella juguesca
amb el dimoni.
Dos casos i un poemari ple de
referències eròtiques amanides amb un homenatge al cantant Eric Clapton ens
abracen amb la sensibilitat potent de comprendre i retratar els seus
personatges amb un dibuix graciós, profund i realista que ens fa pensar en el
surrealisme sense deixar de constatar que tots i totes són de veritat.
Casos dels personatges Johnson
and Johnson, cridaners, plens de la geografia de Falset i contorns, amb enigmes
humans i de preguntes vàries que agilitzen la ment dels esperits lectors.
Lo diable és al telèfon és un
llibre de bon amor contemporani canviem Hita per Falset, l’arcipreste per Fede
Cortés, i conjuguem totes dos obres en una mena de calaix de sastre on tot hi
cap, on tot té sentit, on tot sembla impossible de quadrar i on tot quadra,
perquè un dels trets fonamentals de l’autor del llibre, és que defineix a una persona
culta, vital i musical.
Un autor de bon amor, defensor
del bon amor del cos, com aquell Juan Ruiz medieval, Fede Cortés, ens delecta
amb canvis de gènere, de ritme i de temàtica i, sempre amb una gràcia que dius,
quin Crack tenen a Falset, ja sigui buscar a l’assassí dels de la telefònica,
al noi que ha venut la seva ànima a Mefistòfenes o als versos hedonistes del
final.
Lo diable és al telèfon, de Fede
Cortés, Ònix Editor, Etiqueta Negra.
Albert Guiu
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada